:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۶
:: English Section
P فرهنگ شهروندی
مترو مهمترین دغدغه شهرداری برای امروز و آینده است

شهردار تهران با تاکید براین که مترو مهمترین دغدغه شهرداری برای امروز و آینده است گفت : در صورت حل مشکل نقدینگی و کمک دولت می توانیم با استفاده از تکنولوژی های مدرن ، ساخت خطوط مترو را با سرعت بسیار زیاد پیگیری کنیم و در واقع از نظر فنی توان ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو در شهر را داریم .

شهردار تهران در مراسم افتتاح کارخانه سگمنت سازی خطوط مکانیزه متروی تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: حل مشکل ترافیک بدون توسعه حمل ونقل عمومی با محوریت مترو امکان پذیر نیست .

وی ادامه داد : توسعه خطوط مترو در راستای سیاست های شهرداری تهران و صرفه جویی های بسیار کلان اقتصادی از جمله صرفه جویی در سوخت و انرژی و وقت ، زمان و حفظ سلامت و... باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و اگر بتوانیم با تامین به موقع اعتبارات طی یک برنامه 5 تا 6 ساله 217 کیلومتر خطوط مترو تهران تکمیل کنیم نقطه بحرانی را پشت سر خواهیم گذاشت.

دکتر قالیباف تصریح کرد: از بدو ورود به شهرداری تهران یعنی از ابتدای سال 85 برنامه ریزی کردیم که تا 2 سال بعد بتوانیم به جای سالی 2 کیلومتر مترو سالی 15 کیلومتر به خطوط مترو شهر بیافزاییم که خوشبختانه سال 87 این مهم تحقق یافت.

وی خاطر نشان کرد: اکنون نیز در تلاشیم تا خطوط مترو با سرعت هرچه بیشتر توسعه یابد اما این مساله منوط به همکاری همه جانبه و تامین به موقع اعتبارات است.

شهردار تهران همچنین در مورد خط 7 مترو تهران گفت : این خط یکی از مهم ترین خطوط مترو است که از شمال غربی آغاز و تا جنوب شرقی تهران ادامه دارد.

وی ادامه داد : خط 7 مترو تهران از شهرک غرب آغاز می شود و با عبور از برج میلاد ، بزرگراه چمران ، بزرگراه نواب صفوی ، خیابان هلال احمر، مولوی ، اتوبان اهنگ در جنوب شرقی تهران ختم می شود و با خطوط 2 و 3 تقاطع خواهد داشت .

وی با بیان اینکه در ساخت خط 7 برای اولین بار از دستگاههای TBM استفاده می شود گفت : این دستگاه ها می توانند سرعت ساخت مترو را بسیار افزایش دهند چنانچه هر یک از دستگاه های TBM قادرند روزانه 15 متر تونل حفاری کنند که با خبرید دو عدد از این دستگاه ها در خط 7 مترو روزانه 30 متر حفاری تونل انجام می دهند .

شهردار تهران با اشاره به اینکه همچنین با استفاده از بتن های آماده به جای بتن های قبلی ، روند ساخت مترو تسریع می شود ادامه داد: خط 1 و 2 مترو تهران در حال پشست سر نهادن مراحل نهایی خود است که امیدواریم تا پایان سال این دو خط تکمیل شود و همچنین خط 4 مترو تا پایان سال 89 تکمیل شود .

وی با بیان اینکه در مجموع هزینه های احداث خط 7 مترو تهران 2/1 میلیارد دلار پیش بینی شده گفت : به طور حتم هرچه زمان بگذرد این هزینه ها افزایش می یابد . امکیدواریم اعتبارات لازم به موقع پرداخت شود .

وی تصریح کرد: خط 7 مترو تهران به دست قرار گاه سازندگی خاتم انبیا که امروز هم مانند دوران جنگ با مجاهدت فعال هستند در حال ساخت است و امیدواریم بعد از خط 3و 4 در شهر تهران به بهره برداری برسد.

شهردار تهران تصریح کرد: همان طور که بارها گفته ایم در بخش تجهیزات، ساخت واگن و ساخت مترو در کشور به طور کامل مستقل شده ایم و مترو سازی بومی شده است و می تواند به عنوان مهمترین راهکار حل معضل ترافیک شناخته شود.

دکتر قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه شهر تهران آسایش و رفاه را نمی بیند مگر اینکه تاسیسات زیر زمینی در شهر را تکمیل کنیم گفت : هر شهری که توانسته رفاه و آسایش را برای شهروندانش فراهم کند ، قبل از اینکه سطح شهر را بسازند تلاش کرده اند زیر سطح شهر را ساخته و تاسیسات زیر زمینی را تکمیل کنند.

وی خاطر نشان کرد: روزی که من به عنوان مدیر شهر وارد عرصه شدم همه نگران تونل سازی و ساخت و ساز زیر زمین بودند و می گفتند ساخت و ساز روی سطح شهر ارزان تر و سریع تر صورت می گیرد اما اکنون می توانیم قاطع بگوییم که ساخت و ساز زیر زمین هم سریع تر و هم ارازن تر از سطح و بالاتر از سطح زمین است.

وی ادامه داد : زمانی که می خواستیم عملیات ساخت تونل توحید را آغاز کنیم و گفتیم که طی 30 ماه این تونل به بهره برداری می رسد عده ای گفتند چه طور ممکن است وقتی تونل رسالت 10 ساله ساخته شد ظرف این مدت تونل توحید تکمیل شود اما اکنون ضمن موفقیت این طرح باید گفت اگر می خواستیم طرح را روی سطح زمین اجرا کنیم زمان و هزینه بیشتری را باید صرف می کردیم.

شهردار تهران گفت: امروز تکنولوژی این امکان را به وجود آورده که بتوانیم مجموعه تاسیسات شهر را با سرعت به زیر زمین منتقل کنیم.

قالیباف تصریح کرد: بعضی از شهروندان می گویند چرا امروز زمین را حفر می کنید بعد پر می کنید و فردا دوباره حفر می کنید حال آنکه کندن های پیاپی زمین به این دلیل است که یک روز شرکت آب، روز بعد گاز و... برای کارهای خود اقدام به حفاری زمین می کنند و ما نمی توانیم به عموم شهروندان توضیح دهیم این مسال ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و زمانی شهر و شهروندان روی رفاه و آسایش را می بینند که تاسیسات زیر زمینی تکمیل شوند.

شهردار تهران در پایان گفت: چند سال پیش تکمیل کانال تاسیسات توسط مجلس به تصویب رسید اما در این زمینه کار جدی ای صورت نگرفت و امیدواریم با تکنولوژی ای که در خط 7 مترو در حال به کارگیری است بتوانیم به ایجاد و تکمیل کانال تاسیسات در شهر هم کمک کنیم.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد